Terug naar overzicht

Ruim baan voor anderstalige studenten van de opleiding “Assistent dienstverlening & zorg”

Het ROC Da Vinci College is in samenwerking met Avres gestart met een opleiding op niveau 1 voor anderstaligen die graag in de zorg willen werken. “De zorg zit te springen om werknemers en veel anderstaligen willen heel graag werken. Breng dit samen en je hebt een prachtig, op maat gesneden traject”, aldus de initiatiefnemers.

Het traject is gestart met 19 studenten die allemaal op taalgebied een voortraject hebben gevolgd. Fatima Wakrim, trajectbegeleider, vertelt: “De doelgroep is de anderstalige, volwassen student die affiniteit heeft met de zorg. Wij gaan uit van de potentie van de student en helpen hen zo verder. Ze zijn zeer gemotiveerd, de energie spat ervan af.”

Avres zorgt voor stage-, werk- of ontwikkelplekken en de begeleiding van de studenten. Het Da Vinci College organiseert de lesdag en beoordeelt samen met Avres de studenten tijdens hun werkervaringsdagen. Fatima weet uit ervaring dat het niet makkelijk is om stageplaatsen te vinden voor deze opleiding: “Je hebt een groot netwerk nodig om alle studenten naast de theorie ook voldoende praktijkervaring op te laten doen. Behalve in de thuiszorg, waar de studenten om de cliënt heen zorg bieden, kunnen ze terecht in de horeca en bijvoorbeeld bij gastouderbureaus.” Hoewel veel instanties mee hebben geholpen om werkervaringsplekken te realiseren, vraagt Fatima toch ruim baan voor deze zeer enthousiaste studenten: “Ze willen graag en wij hebben hen hard nodig. We moeten nu investeren in niveau 1 en 2, zodat deze mensen door kunnen stromen naar niveau 3 en 4 waardoor ze volledig inzetbaar zijn op de arbeidsmarkt.”

Voor het Da Vinci College past deze opleiding in hun visie op Leven Lang Ontwikkelen. Door goed naar de behoeften in de regio te kijken, zijn al meerdere maatwerktrajecten ontstaan voor verschillende doelgroepen en bedrijven. Nu dus met Avres deze Entreeopleiding, die al langer bestaat, maar qua lesinhoud is aangepast aan deze doelgroep. Docenten van deze opleiding ervaren veel motivatie binnen deze groep. Zij hopen dat de studenten door dit traject een betere positie op de arbeidsmarkt bereiken. Set K’ en Christian, studenten, vinden dat ze al veel geleerd hebben: “Veel informatie en veel nieuwe vaardigheden”. Kortom, deze opleiding geeft een goede basis, vinden zij. Ook de sfeer tijdens de les ervaren ze als heel plezierig. Er wordt veel samengewerkt en de docenten zijn betrokken bij de studenten. Deze opleiding geeft hoop, want: “We willen graag meedoen, meewerken. Ik heb b.v. al een baan in de thuiszorg, maar wil graag meer verzorgende taken krijgen, vertelt Set K’ en Christian vult aan: “En graag verder leren. Ik wil uiteindelijk een goede verpleegkundige worden.”

Dit traject is één van de initiatieven uit de Doe-Agenda die door vertegenwoordigers uit het onderwijs, vakbonden, werkgevers en overheden uit de arbeidsregio Alblasserwaard-Vijfheerenlanden is samengesteld. Dankzij de nauwe samenwerking van AVRES, UWV, gemeenten, onderwijs, waaronder Da Vinci College, en bedrijven is het werkloosheidpercentage in deze regio het laagst van Nederland.