Terug naar overzicht

Online de grens over met project

My day in my culture - summer edition

Samen met dertien andere studenten van het Da Vinci College uit de sector Economie & Ondernemen hebben studenten Lonneke van Ochten en Ceylan Kaplan uit de sector Gezondheidszorg & Welzijn meegedaan aan dit twee weken durende project. Het project is georganiseerd en werd begeleid door Keuda, een ROC in Finland. Vooral kennismaking met elkaars cultuur en het oefenen van de Engelse taal stond centraal. Hieronder een verslag van Lonneke en Ceylan.

Hoe zijn we op het project gekomen?
Marlies de Jongh, begeleider van studentenambassadeurs in Gorinchem, deelde in de ambassadeursgroep een mededeling over het project. Het sprak ons wel aan om hieraan mee te doen. Maar voordat we hieraan mee wilden doen, wilden we wel wat meer informatie over wat de bedoeling was. Nadat we wat heen en weer hadden gemaild, hadden we er een beter beeld bij en hebben we ons aangemeld.

Waarom hebben we meegedaan aan het project?
We vonden het een mooie kans en leuk om een kijkje te kunnen nemen in het leven van anderen en hoe het er bij hen aan toe gaat. De andere studenten kwamen uit Slovenië, Finland en Spanje. Lonneke vult aan: “Mijn voornaamste reden om mee te doen was het leren van de Engelse taal, omdat mijn Engels niet supergoed is. Ik zag dit als een kans om dit te verbeteren.”

Hoe was het project opgezet?
Het project was duidelijk opgezet. Het hele project duurde twee weken. De twee online meetings waren goed te volgen en we wisten wat we moesten doen en wanneer. Ook al waren de twee online meetings in het Engels, het was voor ons toch goed te volgen en we begrepen wel wat er gezegd werd.

Met wie deden jullie de opdrachten?
Bij de 1e meeting kreeg je te horen wat de bedoeling was en stelden we ons aan elkaar voor. We werkten met de app ‘telegram’ en hierin werden we verdeeld in 1 grote groep met 47 deelnemers en 1 kleine groep met 21 deelnemers. In de grote groep kon je onderling met elkaar contact hebben en in de kleine groep deelde je jouw opdrachten. Je deed de opdrachten voornamelijk zelfstandig, maar je kreeg wel met elkaar een gesprek over de opdrachten die je deelde en je kon ook vragen stellen aan elkaar. Er werd ook gewoon buiten de opdrachten om iets met elkaar gedeeld. De laatste meeting kwamen we weer bij elkaar en stelden we ons nog een keer kort voor aan de nieuwe studenten die er later bij waren gekomen. We deden b.v. een Mentimeter over wat je wist van de landen (alleen de landen waar de studenten vandaan kwamen). Door het contact in de groep wist je wel wat meer over bepaalde landen. Als laatste deden we nog een rad met vragen en die moesten we beantwoorden.

Welke opdrachten waren er?
In de 1e meeting kreeg je uitleg. Je stelde jezelf voor aan de anderen en vertelde welke opleiding jij momenteel volgt.

  • Opdracht 1: Hierin ging je elkaar vertellen wie je bent, hoe oud je bent, wat je studeert, iets moois wat je had meegemaakt en een foto van je omgeving.
  • Opdracht 2: Vertel wanneer jouw zomervakantie start en wat je gaat doen. Je vertelt een herinnering van de zomertijd in jouw kindertijd.
  • Opdracht 3: Je maakt een vlog van je dag met video of foto’s die je wilt delen. Je deelt letterlijk wat je de hele dag doet. Van het ontbijt tot avondeten. Iets uit je omgeving of wat je graag doet in je vrije tijd.
  • Opdracht 4: Je vertelt aan iedereen wat typisch een bezienswaardigheid is in Nederland in de zomer waar ze naar toe moeten gaan en je vertelt wat jij toeristen zou aanraden om te bezoeken.
  • Opdracht 5: Vertel over je favoriete liedje wat jou doet herinneren aan de zomer en waarom.
  • Opdracht 6: Je ontwerpt een kaart om de anderen een fijne zomer te wensen. Dit mag een foto van jezelf zijn, maar ook van een mooie omgeving.

Wat vonden jullie heel leuk/leerzaam?
We vonden het heel leuk om nieuwe mensen te ontmoeten en de foto’s te zien van de omgeving van de anderen en hoe het er daaraan toe gaat. Lonneke: “Wat voor mij heel leerzaam was is dat ik toch mijn Engels heb ontwikkeld. In het begin van de meetings praatte ik nog geregeld via de chat en de laatste meeting sprak ik toch wel meer via de microfoon. Het heeft zeker bij gedragen aan het verbeteren van mijn Engels.”