Terug naar overzicht

Leerzame en impactvolle reis naar Turkije

Studenten van de opleiding Servicemedewerker niveau 2 maakten met docenten een mooie reis naar Mardin, Turkije. De reis was onderdeel van het programma ‘Ontdek jezelf over de grens’, mede mogelijk gemaakt door Erasmus+. Behalve leerzaam, was de reis voor studenten een stukje verwerking, inspiratie en motivatie voor hun verdere loopbaanontwikkeling in Nederland.

De studenten van de opleiding hebben allemaal een migratieachtergrond en dragen een beladen verleden met zich mee door het land waar ze vandaan komen. De meesten zijn als vluchteling naar Nederland gekomen, bijvoorbeeld uit Syrië. Aan het Da Vinci College volgen ze een opleiding om hun verdere toekomst in Nederland vorm te geven. De reis naar Turkije leverde nieuwe inzichten en ervaringen op die bijdragen aan een succesvolle loopbaan. We zijn er trots op om dit als school mogelijk te maken!

De studenten volgden een goed gevuld programma en namen onder meer een kijkje op een school en in een museum. “Het was leuk om te zien hoe de school daar eruit zag”, aldus student Ali. Hij beschrijft hoe ze daar tekenen en (leren) koken. “De omgeving is heel anders.” Hij herinnert zich hoe de gebouwen daar schuin tegen een berg oplopen en het verkeer kriskras langs je heen raast.

Voor student Hedlin riep de reis veel herinneringen op. “Eenmaal daar voelde het een klein beetje zoals vroeger. Ik zag veel terug van mijn cultuur: de natuur, muziek en taal.” Ze genoot van het bruisende leven in de avond. “Er waren mooie lichtjes en de winkels zijn tot laat open.”

Ter voorbereiding op de reis maakten de studenten een reisgids met informatie en tips over Mardin. Zo kreeg de klas steeds meer zin om te gaan. Voor student Najma smaakt de reis naar meer. “Ik zou wel meer reizen willen maken.”

Docent Esther Feenstra denkt nog regelmatig terug aan de reis. “Ik droom er zelfs over.” Ze merkte dat de reis behoorlijk impact maakte op de studenten. Bijvoorbeeld tijdens de rit langs de muur die Turkije van Syrië afsluit. “Ik kan in twee minuten in Syrië zijn, maar er zit een muur tussen en ik kan niet vrij reizen,” vertelt student Ali, die uit Syrië komt. Ook Hedlin had graag een glimp van haar thuisland opgevangen. “Ik kom er nog een keer terug, maar wanneer weet ik niet.”

De studenten hebben hoe dan ook een blijvende herinnering achtergelaten. Hun vingerafdrukken staan op een muur bij een herdenkingsplaats. Dit maakte veel indruk bij hen.

Verder werd hun geduld nog op de proef gesteld door flinke vertragingen op het vliegveld. Student Najma krijgt van haar medestudenten alle lof voor het meeste geduld. Ook bleef de temperatuur hen bij; ze vonden het erg warm. Maar daar draaide Najma haar hand ook niet voor om. Zij hield gewoon haar jas aan. De reis deed op verschillende manieren een beroep op de kwaliteiten en eigenschappen van de studenten en zorgde voor een gezellige sfeer onderling.

Naast Esther, gingen Gönül Dural (Rots en Water-trainer) en Sietske van Voorthuijsen (Programma Talentontwikkeling en Excellentie) van Da Vinci College mee op reis. “Er is een ‘ervoor’ en ‘erna’ bij deze studenten: een periode in je leven waarin je mist wie je was, waar je vandaan komt en de nieuwe realiteit waarin je misschien fysiek veilig bent, maar waarin je je kwetsbaar en onbeschermd voelt. Dankzij de reis krijgt de student inzicht in de bewuste/onbewuste ervaringen en kwaliteiten die hij/zij kan inzetten bij terugkeer in Nederland. We zien mooie dingen gebeuren in de herontdekking van henzelf.”