Terug naar overzicht

Docent Kim wil dat elke student zich gezien en gehoord voelt

Docent Kim is altijd op zoek naar de mens achter de student. Wat heeft een student nodig om een studie goed af te ronden? Soms lukt school even niet, dan graaft ze net zolang tot ze de echte oorzaak vindt. Samen met de student zoekt ze naar oplossingen. “Het is belangrijk dat de student zich gehoord en gezien voelt.  En dat hij uiteindelijk op de goede plek komt, zich veilig voelt en z’n kwaliteiten en talenten kan inzetten, daar doen we het natuurlijk voor.”

Kim van Schie, docente Anatomie/Pathologie, studieloopbaanbegeleider en coach van studenten die meedoen aan Skills Heroes, vindt dat je als docent een belangrijke rol in het leven van de student hebt: “Of je nu lesgeeft, of iemand coacht bij wedstrijden, het gaat steeds om de verbinding aangaan met die ander. Wie ben jij en wie ben ik? Hoe werken we samen? Ik luister en kijk goed naar die ander. Ik ben niet degene die vertelt hoe ze iets moeten aanpakken, dat bespreken we samen en zij maken de keuze. Rochella Jansen Freriksen, deelnemer aan de Skills Heroes, bleek best wel onzeker, maar wilde dolgraag meedoen aan de wedstrijd. Samen hebben we gekeken hoe we haar onzekerheid konden omzetten naar een kwaliteit. Want onzekerheid is niets anders dan dat je bewust bent van het feit dat je nog niet alles weet. Samen brachten we in kaart wat ze wel wist en wat niet en daarmee gingen we op een gestructureerde manier aan de slag. Dat gaf haar zekerheid en uiteindelijk de derde plaats van Nederland!”

“In de les probeer ik ook steeds de dialoog aan te gaan met de studenten. Ik vraag vaak hoe zij de les gevonden hebben. Ik geef hen feedback, maar zij mij ook. De relatie docent-student is er één met twee kanten: de student leert van mij, maar ik van hem. Hoe studenten iets aanpakken, hoe zij in het leven staan, dat ontroert mij, dat inspireert mij, dat geeft mij ook energie. Het docentschap is echt een mooi vak!”