Terug naar overzicht

De studiekeuze(tips) van Chrisje

“Kies met je hart, maar gebruik ook je hoofd!”
Chrisje is een ondernemend type, wat dat betreft zit ze helemaal goed op de opleiding Marketing & Communicatie. Toch was het niet heel gemakkelijk om een studiekeuze te maken, vertelt ze: “Ik ben een hele jonge leerling, ik ben nu 17 jaar en zit in het examenjaar. Op mijn 14e moest ik al een keuze maken voor een vervolgopleiding. Ik wist niet goed wat ik wilde, maar ik wist wel wat ik niet wilde: niet in de zorg. Mijn moeder en zus werken in de zorg en bloed is niet helemaal mijn ding. Ook niet in de techniek en niet naar de havo, daar kwam ik vandaan en wilde niet weer terug”.

Kijk goed naar jezelf
“Door mijn opvoeding heb ik geleerd om eerlijk naar mezelf te kijken: wie ben ik, wat kan ik, waar liggen mijn talenten. Ook door gesprekken met mijn ouders en vrienden leerde ik veel over mezelf. Dus toen ik koos voor de opleiding Marketing & Communicatie, de meest sociale opleiding binnen de sector Economie, vond iedereen dat ook een passende keuze. Ik ben namelijk sociaal, creatief, wil graag met mensen werken en ik had goede cijfers voor de economische vakken.”

Ga dingen ondernemen
Wat ook helpt om een goede studiekeuze te maken, is ervaringen opdoen door dingen te ondernemen”, gaat Chrisje verder. “In december 2020 kreeg mijn vader corona, dus moesten we in quarantaine. Tja, wat doe je dan de hele dag? Ik ging sieraden maken voor het gezin, mijn oma en vrienden. Resultaat: een small business. Ondertussen heb ik een officiële website en loopt het sieradenbedrijfje goed. Daarnaast werk ik bij een supermarkt op de versafdeling. Al die ervaringen mix ik tot iets wat me helpt een volgende stap te zetten. “

Toekomst
Als Chrisje nu opnieuw de keuze voor een opleiding moest maken, zou ze misschien niet meer kiezen voor Marketing & Communicatie, hoewel het wel een goede basisopleiding is: “Ik heb inmiddels geleerd dat met mensen werken datgene is wat ik belangrijk vind. Nu ben ik wel met mensen bezig, maar puur uit economische oogpunt. Ik wil graag het beste uit mensen halen, de kwaliteit van leven verbeteren, dus denk ik erover na om hierna naar hbo Toegepaste Psychologie te gaan of een ad-traject, dat duurt namelijk twee jaar. Ik zoek in ieder geval een combinatie van werken en leren, want ik ben een echte doener.”

Chrisje
Opleiding: Marketing & Communicatie. Uitstroom: Evenementen