Excellentieprogramma zorgtechnologie
‘Denkkracht van jongeren inzetten bij innovatie’: hiermee nodigde Marcel Wilschut – innovatiemanager van het Albert Schweitzer ziekenhuis – zorg- en techniekstudenten van het Da Vinci College uit tijdens de afsluitende online bijeenkomst van excellentieprogramma Zorgtechnologie.
Na een prikkelend verhaal presenteerden de studenten de door hen bedachte zorginnovaties aan een publiek van maar liefst 32 personen.
Krachten bundelen
In het excellentieprogramma Zorgtechnologie werkten twee teams studenten van de opleidingen Smart Technology en Mechatronica samen met studenten van de opleiding Mbo- Verpleegkundige. Door hun krachten en kennis te bundelen konden zij concrete oplossingen bedenken voor opdrachtgever ASVZ: een zorginstelling voor mensen met een verstandelijke beperking.
Ontwikkelingen in het werkveld
Ook bij het Albert Schweitzer Ziekenhuis in Dordrecht zoeken ze antwoorden op vraagstukken die ontstaan door veranderende zorgvragen en ontwikkelingen in de economie en arbeidsmarkt. Met voorbeelden van slimme toepassingen opende Marcel Wilschut de laatste bijeenkomst van het Zorgtechnologie-programma.
Robin de zorgrobot die bloedbuisjes naar het lab brengt, een app bij de Spoedeisende hulp, drones als ‘Medical Assistance’ en een game waarin gebruikte begrippen in het ziekenhuis worden uitgelegd. Die laatste innovatie werd bedacht door een groep leerlingen van havo en vwo. Wat met een idee begon is na hard werken gerealiseerd!
De ingrediënten
In november is de groep studenten van het excellentieprogramma na een teambuilding-activiteit en het vormen van teams aan de slag gegaan met de opdrachten van ASVZ. Nicky, Martijn, Vincent en Nynke bedachten een antwoord op de vraag van een slechtziende bewoner om zelfstandig binnenhuis de weg te vinden: ‘Het zesde zintuig’. Bram. Anne, Jolieke en Jonathan bedachten de ‘Wheely’ waarmee meer dan één persoon in de rolstoel naar buiten kan voor frisse lucht en beweging.
Echte opdrachten, gemotiveerde studenten en docenten, een enthousiaste opdrachtgever die wekelijks bereikbaar was en een goede projectleiding waren de ingrediënten om 10 weken 4 uur per week in eigen tijd alles uit elkaar en de opdracht te halen.
Het resultaat? Mooie, leerzame processen met op z’n tijd in de “Learning pit”, maar dankzij hun expertise en karakter gingen de studenten samen de grenzen van hun kunnen en vakgebied over.
De presentaties straalden lef, doorzettingsvermogen en innovatieve denkkracht uit. Verpleegkundestudent Nicky vertelt: “De techniekstudenten legden ons de systemen uit en wij bedachten wat het beste bij de cliënt past. De samenwerking met techniek heeft ons geleerd om te communiceren met mensen die niet begrijpen waar wij het over hebben en andersom.”
Het zesde zintuig & Wheely
Aanwezig tijdens de presentatie waren docenten, opdrachtgever ASVZ, medestudenten en andere geïnteresseerden van Da Vinci en daarbuiten. Na een korte introductie keken de virtuele gasten naar een zwart scherm: het moment dat ze in de wereld van een blinde bewoner werden getrokken.
Hoe is het om blind je weg te moeten vinden en is ‘Het zesde zintuig’ het antwoord op de vraag om zelfstandig je weg te vinden? Tijdens de presentatie werd het proces van idee naar realiseerbaar antwoord uiteen gezet in een origineel ontworpen presentatie. Wat sterk werd neergezet door bij beide teams begint bij het inleven in de vragensteller. De studenten hadden zich excellent verdiept in de mens die ‘de oplossing’ gaat gebruiken.
Complexe opdrachten waar heel wat facetten bij komen kijken. Zo had het team Wheely naast de techniek ook oog voor juridische aspecten en de veiligheid. De doorontwikkeling van de Wheely ligt nu in handen van een team van mbo en hbo studenten in het kader van de AD projecten (Associate degree).
Wie waagt, die wint
“Jullie zijn samen boven jezelf en elkaar uitgestegen“, gaf Leontien Kragten – projectleider MBOe (Excellentie in het mbo) – de studenten terug. Unaniem werd deze mening gedeeld. Ook Thea Braun van ASVZ was erg positief over het project: “Ik vond het ontzettend spannend om de studenten helemaal los te laten in hun oplossingen, maar zo mooi om te zien hoe creatief en enthousiast ze de uitdagingen hebben opgepakt. Het was erg bijzonder dat er zo goed gebruik werd gemaakt van elkaars expertise.
Er liggen nu goed doordachte plannen waar verder op gebouwd kan worden.” Door oog te hebben voor elkaars deskundigheid, nieuwsgierig te zijn en door te durven vragen, zijn de grenzen tussen de verschillende vakgebieden vervaagd en zo ook de vak-gerelateerde stereotypen. Na de eindpresentatie was er zelfs wat verwarring over welke student nu van zorg was en welke van techniek.
Eén van de complimenten die de studenten en hun begeleiders mochten ontvangen. En uiteraard stond de kracht van de studenten centraal in een uitdagende leeromgeving in dit programma gericht op innovatie en excellentie. Als begeleiders moet je ook lef hebben om studenten de ruimte te geven de regie te pakken over hun opdracht en het leerproces!