Interview over cultuureducatie
Aletta Oterdoom: ‘Zaadje planten bij studenten’
Het Da Vinci College zet in op cultuureducatie, onder meer met budget van het Cultureel Jongeren Paspoort (CJP) en de Theaterdelta. In het voortgezet onderwijs is CJP al jaren actief. Sinds 2022 is er een pilot in het mbo gestart en Da Vinci doet daar actief aan mee. Aletta Oterdoom, beleidsadviseur Onderwijs, is vanuit de Dienst Onderwijsstrategie & Kwaliteit verantwoordelijk voor cultuureducatie.
Hoe was cultuureducatie vóór de CJP-pilot binnen Da Vinci belegd?
“Ik ben docent geweest bij Da Vinci en zag dat er wel eens wat gedaan werd op het gebied van kunst en cultuur. Dit was best versnipperd en gebeurde op initiatief van teams zelf. Er was geen breed budget beschikbaar. Door mijn achtergrond heb ik veel affiniteit met cultuur. Ik heb kunst- en cultuurwetenschappen gestudeerd en in de culturele sector gewerkt. Daardoor stond het sneller op mijn netvlies.”
Wat levert de CJP-pilot voor Da Vinci op?
“Dankzij het CJP-budget is het veel laagdrempeliger voor docenten om culturele activiteiten te organiseren. We hebben ook een aanvulling van het Fonds Cultuurparticipatie waardoor er €21,50 per student beschikbaar is. Daar kun je echt wat leuks van doen! Niet alleen onder de vlag van Burgerschap, maar ook in het kader van studieloopbaanbegeleiding of klassenbinding. Als budgethouder zoek ik mijn collega’s actief op en zorgen we dat er regelmatig aandacht voor het aanbod aan cultuureducatie is. Het budget is dit jaar geldig, maar kan ook voor 2025 ingezet worden.”
Docenten hebben al veel te doen. Hoe geven zij vorm aan cultuureducatie?
“Het begint allemaal bij het inrichten van cultuureducatie in het onderwijs. Bij een van onze opleidingen is in iedere periode een Burgerschapsdag gepland met culturele activiteiten. Zo weten de onderwijsteams dat het geborgd is. We hebben de domeinleiding nodig om dit te faciliteren. Ik wil daar graag bij helpen. Bijvoorbeeld door het efficiënt te organiseren. Denk aan een cultuurweek voor de hele school of een cultuurdag per sector. Tot nu toe zijn er uit bijna iedere sector wel CJP-aanvragen. Het gaat lopen!”
Waarom is cultuureducatie van belang?
“In mijn optiek ben je als school niet alleen aan het opleiden voor een beroep, maar wil je studenten ook inspireren en prikkelen om de wereld te verkennen. Kunst en cultuur openen werelden die je niet kent. Dat kan al iets heel kleins zijn, bijvoorbeeld het horen van een verhaal of je komt eens in een theater of andere stad. Ik heb meegemaakt dat studenten nog nooit met de trein waren geweest. Cultuureducatie is een middel, geen doel. Het gaat niet per se om het bespelen van een instrument bijvoorbeeld, maar om de hele ervaring en het zien van mogelijkheden.”
Is cultuureducatie voor alle studenten leuk?
“Met een klas studenten Onderwijsassistent ging ik een keer naar het theater. Ze hadden eerst geen zin, maar eenmaal daar vonden ze het toch wel heel leuk. Ik zie dan een kunstconfrontatie: ze worden geprikkeld, raken ontroerd of zijn verwonderd door iets wat ze hebben gezien. Daar planten we een zaadje. Studenten zijn de toekomstige bezoekers van theater, concerten en musea. Er zijn organisaties die gespecialiseerd zijn in cultuureducatie in het mbo. Zij bieden een eigentijds aanbod dat aansluit op jongeren. Met het budget kunnen we ook acts inhuren voor evenementen op school, bijvoorbeeld een artiest, wat normaal financieel niet haalbaar was.”