Da Vinci College en Omnia College maken zich sterk voor goede aansluiting vmbo-mbo

Het Da Vinci College en het Gorkumse vmbo Omnia college zijn per januari 2020 een samenwerking gestart om de doorlopende leerlijn voor vmbo-leerlingen naar het mbo te verbeteren. De onderwijsinstellingen gaan zich, mede op verzoek van het regionale bedrijfsleven, richten op de leerlijnen innovatief high-tech onderwijs, bouw en horeca. Doorlopende leerlijnen bieden leerlingen van het vmbo een soepele overstap naar het mbo met als gevolg een aantrekkelijker leerproces en goede kansen op de regionale arbeidsmarkt.

“Ongeveer 90% van de mbo-studenten volgt een studie die aansluit op het profiel dat ze op het vmbo hebben gekozen”, zegt Ton den Breejen, locatiedirecteur van het Da Vinci College in Gorinchem. “Het is dan ook niet meer dan logisch dat er gewerkt wordt aan een doorlopende leerlijn van vmbo naar mbo. In dit geval met Omnia, een school met zo’n 500 leerlingen.”

SmartLab en bouwplaats als onderwijslocaties
Innovatie is een sleutelwoord binnen de samenwerking. Op het Omnia College is een SmartLab ingericht waar leerlingen al vanaf klas 1 kennismaken met innovatieve techniek. Ze leren bijvoorbeeld robots aansturen, een lasersnijder bedienen en met een 3d-printer werken. In het derde jaar kunnen zij komende zomer ook keuzemodules Smart Technology volgen bij Da Vinci College in Gorinchem. Ook de bouwplaats van Omnia College wordt de komende maanden aangepast tot een leerwerkplek die naadloos aansluit op mbo-bouwopleidingen die het Da Vinci College samen met Bouwmensen verzorgt in Hardinxveld-Giessendam. Omnia-leerlingen gaan voortaan in het vmbo al werken aan serieuze  projecten, zoals het bouwen van een ‘tiny house’.

Voordelen doorlopende leerlijn
Het Da Vinci College staat voor grensdoorbrekend mbo-onderwijs. Dit vraagt om een naadloze aansluiting tussen vmbo en mbo. Een doorlopende leerlijn brengt veel voordelen met zich mee voor de leerling (vmbo) en student (mbo). Uitstroom naar een hoger niveau wordt bevorderd en een beter beeld op het mbo zorgt voor de motivatie om door te leren. Bovendien stimuleert studeren in een doorlopende leerlijn ‘een leven lang leren’. Het Omnia College is niet de enige school waarmee het Da Vinci College samenwerkt aan een goede aansluiting tussen vmbo en mbo. Met tientallen vmbo-scholen bestaat er een samenwerking waarin de doorlopende leerlijnen centraal staan.

Open dag 31 januari
Op vrijdag 31 januari opent het Da Vinci College haar deuren tijdens de open dag. Van 15.00-20.30 uur zijn geïnteresseerde leerlingen en hun ouders/verzorgers van harte welkom op diverse locaties. Het Da Vinci College heeft 18 locaties, met hoofdvestigingen in Dordrecht en Gorinchem. Ga naar www.davinci.nl/opendag voor meer informatie.