Terug naar overzicht

Helen Meeuwis

Mijn ervaring in het buitenland

Koudwatervrees
Na heel lang ernaar uit hebben gekeken was het eindelijk zo ver. Ik zou naar Malta gaan. Maar de laatste dagen verdween mijn zin en wilde ik alleen maar in Nederland blijven. Mijn moeder noemde het koudwatervrees. Zolang had ik ernaar uit gekeken en toen verdween mijn zin als sneeuw voor de zon. Pas toen ik in het vliegtuig zat, kwam mijn zin weer terug.

Nadat ik was geland en mezelf had gesetteld wist ik dat het nu echt was begonnen. Dit zorgde ervoor dat mijn koudwatervrees verdween. Ik kwam aan op een zaterdag. De dagen hierna heb ik vooral het eiland ontdekt. Ik was langs mijn stage gelopen, gekeken waar ik boodschappen zou moeten doen, waar ik water zou moeten halen. De maandag na mijn aankomst was er een feest dag: st. Pauls shipwreck. Dit werd het grootst gevierd in Valetta, de hoofdstad van Malta.

Ik zat in een huis samen met meerdere Duitse meiden, een stel Finse jongens en een Nederlands meisje. Dit Nederlandse meisje zat ook op Da vinci en we waren al aan elkaar voorgesteld toen we nog in Nederland waren. Maar we wisten van elkaar niet dat we in hetzelfde huis zouden komen te wonen. Dankzij haar ben ik mezelf een stuk meer op mijn plek gaan voelen. Doordat ik iemand had die door hetzelfde heen ging en je eigen taal spreekt was het makkelijker om mezelf snel op mijn plek te voelen. Ondanks dat we beide af en toe last hadden van heimwee hebben we elkaar hier goed in kunnen steunen.

Mijn stage
Op de woensdag na mijn aankomst had ik mijn eerste stagedag bij het Preluna hotel op de HR-afdeling. Nog voor het weekend voelde ik me goed op mijn gemak. Mijn stagebegeleider was een hele fijne man en samen met nog een administratieve medewerkster waren we een goed team. Dit was ook een van de belangrijkste dingen in ons kantoortje. We moesten op elkaar kunnen bouwen en we moesten het samen doen, als een team. Ik had me geen betere stage kunnen wensen.

De eerste vrijdag ben ik samen met mijn Nederlandse huisgenote een drankje gaan doen in de stad waar je het beste kunt stappen, St. Julians. Hier kwamen we langs footlose. Blijkbaar was dit de kroeg waar alle Nederlandse studenten zich ieder dag verzamelden. Nadat we vriendelijk werden begroet zijn we in een groep gegooid met 230 andere Nederlandse studenten die op Malta stageliepen, aan het werk waren of binnenkort naar Malta zouden komen. Zij hebben ook verschillende evenementen georganiseerd. Zoals een Valentijns party, spelletjesavonden, karaokeavonden, BBQ’s, bootfeestjes en zelfs frikandellen en krokettenavond.

Intermediair
Ik heb mijn stage plaats en mijn huisvesting geregeld via easy job bridge. Dit is een Maltees bedrijf waarvan de kerntaak is om studenten een stage te bieden. Ik heb geen klachten over hun. Ze waren prima. Er is zijn ook Nederlanders op Malta die dit kunnen regelen. NedMalta heet het. Dit zijn ook de mensen die de groepsapp beheren en de evenementen organiseren waar ik eerder al over vertelde.

Plekken die je moet bezoeken
Dingen die je echt moet hebben gezien. Valetta, de hoofdstad van Malta. Je hebt hier bijzondere plekken en veel winkels en restaurantjes. Gozo, dit is een van de eilanden boven Malta. Hier moet je heen voor mooi cultuur en natuur. Op Gozo zijn ook verschillende bekende films opgenomen. Mdina, de oude hoofdstad van Malta. Hier kan je de muur beklimmen en over (bijna) het hele eiland uitkijken. Je hebt hier ook een restaurantje, Fontanella, hier hebben ze heerlijke taart. Zeker het proberen waard! Blue grotto, dit is een uitzichtpunt maar je kan er ook boottripjes doorheen boeken. Ik zou zeker een boottrip nemen. Zo vaar je er echt doorheen en zie je er nog meer van.

Blue lagoon en Commino. Ik heb helaas niet genoeg tijd gehad om hier nog naar toe te gaan. Ze zeggen dat het hier in de zomer prachtig is. Commino is ook een van de eilanden boven Malta. Hier wonen in totaal maar drie families op.

Het eiland
Malta is een land wat nog een beetje achter loopt. Het is een kolonie geweest van verschillende landen. Dit kan je ook terugzien. De bouwstijl is soort gelijk aan die van Arabische landen. Ze spreken er Engels maar de voertaal is Maltees. Dit is afgeleid van het Arabisch, Engels, Italiaans en het Frans.

Het openbaar vervoer is goed geregeld en kost niet zoveel. Voor twee uur reizen betaal je maximaal 1,50. Met een talinjakaart (ov-kaart in Malta) is het nog goedkoper. Er rijden genoeg bussen en over het grootste gedeelte van het eiland. In Malta is het minimale salaris lager dan in Nederland. Dit merk je met boodschappen doen maar bijvoorbeeld ook met uitgaan. De prijzen zijn een stuk lager dan in Nederland. Voordat je gaat lees je goed in. Het verschil met Nederland is best groot en kan wl even wennen zijn.

Einde stage
Door het coronavirus heb ik helaas niet mijn tijd uit mogen zitten. Wat gepland stond als een stage van vier maanden is een stage van een maand geworden. Met heel veel pijn in mijn hart ben ik eerder weggegaan. Ik weet dat dit de beste keuze is geweest voor mijn eigen veiligheid en gezondheid. Dit maakt het iets minder erg.