Opdracht:

Wij zijn Lonneke en Desiree, 2e jaars Pedagogisch werk. Na een training van Gorinchem in Dialoog kregen wij als opdracht om zelf een dialoog met kinderen van de basisschool te organiseren.

Door de lockdown was dit helaas niet mogelijk. Toch hebben we een oplossing gevonden: een samenwerking met een paar kinderen van de Merwedeschool in Hardinxveld. Zij kwamen vanochtend bij ons op school om de opdracht uit te voeren.

Hierbij ons verslag

Vanochtend om 8 uur zijn we begonnen om het lokaal voor te bereiden. We hebben alles wat we nodig hadden voor de opdracht en wat drinken en een koekje klaargezet voor de kinderen. Alles was goed voorbereid. Om 9 uur kwamen de kinderen. Toen zijn we begonnen met wat huiswerk. We hebben om 10:00 pauze gehouden. Daarin hebben we de kinderen ook even buiten laten rennen. Zo konden ze hun energie even kwijt.

Van 10:15 tot 11:15 uur hebben we de dialoogopdracht gedaan met de kinderen. We hebben eerst aan de hand van de placemat een kennismakingsactiviteit gedaan. Hierbij kwamen de volgende vragen aan bod: wie ben je, wat zijn je dromen, wat ga je doen en wat heb je meegemaakt. Hierdoor leerden we de kinderen al iets beter kennen en zag je ook verschillen tussen de kinderen. Sommige schreven op wat ze dachten en andere kinderen tekenden het op de placemat. Hierna zijn we begonnen met de dialoogopdracht: naar aanleiding van het tekenen van een boom (mag met veel fantasie getekend worden!) het gesprek voeren. Als materiaal hadden we krijtjes en potloden. Hier zijn verschillende tekeningen uitgekomen met mooie verhalen. Wij stonden versteld van wat de kinderen gemaakt hadden en dat ze dit met ons durfden te delen, terwijl wij toch twee onbekenden voor hen waren. Wij zijn trots op het resultaat dat de kinderen in korte tijd bij ons hebben geboekt.

Als afsluiting hebben we nog verstoppertje gespeeld met de kinderen in het lokaal van beeldende vorming. Toen was de ochtend voorbij en kwam een moeder de kinderen weer ophalen.

Wat wij vonden opvallen:

  • De kinderen luisterden goed naar elkaars verhalen en stelden ook vragen aan elkaar of aan ons.
  • Je zag heel veel verschillen in de tekening en ook corona kwam voorbij. Dat speelt toch ook een rol in de levens van de kinderen. Er kwamen verschillende dingen naar voren.
  • Wat wij heel mooi vonden was dat ze zo eerlijk en puur vertelden over hun tekening.
  • Ze gaven goed antwoord op de vragen die we stelden. Als de kinderen weinig loslieten over hun tekening stelden wij vragen, waardoor het toch een langer gesprek werd.

Feedback:

  • Docent: Lonneke en Desiree hebben de opdracht uitgebreid voorbereid en goed uitgevoerd en daarbij zelfs huiswerkbegeleiding gegeven.
  • Wat een mooie win-win situatie!
  • De kinderen: Ze vonden het erg leuk en dit deden ze op school niet zo vaak (een tekening maken en daar een gesprek over hebben). De kinderen konden goed vertellen over hun tekening en iedere tekening had een eigen verhaal.
  • De moeder vertelde: “Wat was het een succes en wat een kanjers van studenten. Achter in de auto was het een feestje. Lonneke en Desiree vonden eerst de doelgroep kleuter erg leuk, maar na deze ochtend vinden zij de BSO doelgroep ook leuk en hebben zij veel geleerd. Ik begrijp helemaal de win-win situatie. Ik als moeder werd ontlast en de studenten zijn een ervaring rijker.”

Wat hebben wij geleerd?

Wij hebben hier veel van geleerd. Wij hadden in het begin het idee dat we schoolkinderen niet zo'n leuke doelgroep vonden, alleen hadden wij nog niet met schoolkinderen gewerkt. Wij zijn aangenaam verrast over hoe wij er nu over denken. Dit hadden we niet gedacht. Wij vinden de doelgroep nu wel leuk, doordat we echt hele gesprekken met de kinderen konden voeren. Ook hun kijk op dingen in het leven heeft ons verbaasd. We zijn blij dat wij deze opdracht met schoolkinderen hebben uitgevoerd en onze mening hierdoor is veranderd.

Lonneke en Desiree
Opleiding: Pedagogisch werk