Een groep enthousiaste eerstejaarsstudenten van de opleiding Ondernemer Retail, hebben afgelopen winter en voorjaar de Dordtse middenstand een flink handje geholpen. De studenten namen deel het project “De Stad als werkplaats” en hielpen met de promotie van de deelnemende ondernemers uit de Dordtse binnenstad. Helaas zorgde Corona ervoor dat het project eerder moest stoppen. De studenten vertellen nog graag wat ze de afgelopen maanden voor de ondernemers hebben gedaan en wat ze ervan hebben geleerd.

‘We hebben van de ondernemers kunnen leren hoe het is om een bedrijf te runnen of op te starten. We willen iedereen heel erg bedanken die het project hebben ondersteund. Per groepje vertellen we wat voor leuke promoties we hadden bedacht en wat we van dit project hebben geleerd. ’

Finn’s Eten en Drinken
‘Finn’s is dé plek waar je terecht kunt voor een heerlijk diner, maar ook voor een lekkere kop koffie of een borrel op het terras. Wat wij van Finns geleerd hebben is dat je altijd voor je doel moet gaan. Het doel van Finns is de mensen laten genieten van hun heerlijke eten en drinken in het restaurant of op het terras.’

De studenten hebben verschillende acties voor Finns opgezet, zoals een 30 seconds toernooi, georganiseerd door Twan. Helaas kon dat door Corona niet door gaan. Net zoals de promotievideo. Jordi en Brent: ‘Ons hoogtepunt was dat we samen een cameraploeg hadden geregeld om een super tof promotie filmpje te maken voor Finns.

‘Wat ik het meest prachtig vond aan dit project is dat je ziet dar er grote verschillen zijn tussen ondernemers maar ze wel allemaal hetzelfde doel hebben. En dat ik dit zo heb mogen ervaren vond ik heel bijzonder.’, aldus Jos.

Gemivaria
‘Gemivaria is een winkel in het centrum van Dordrecht. Ze nemen initiatief om mensen met een beperking zonder dagbesteding weer een dagbesteding te geven en ze weer levensvreugde te schenken.’

De studenten waren onder de indruk van deze organisatie: de gastvrijheid, de sfeer, de mensen van de dagbesteding en de ondernemer.

‘Mijn ideeën werden serieus genomen en ik werd erg gewaardeerd door het personeel. We kwamen uiteindelijk op het idee om een workshop te maken voor ouderen en kinderen. We hebben daarna nagedacht over hoe we er een echt dagje uit van kunnen maken. Na dit gesprek ben ik enthousiast begonnen met het maken van deze workshop.’, aldus Sidney.

Daniël: Voor mij betekent Gemivaria ‘liefdadigheid’. Mensen met een beperking een kans te geven om creatief bezig te zijn. Mijn leukste moment was dat we naar een filiaal in Zwijndrecht gingen. We zagen hoe de producten werden gemaakt en wat voor gezellige sfeer daar is. Yvonne (de ondernemer van Gemivaria) is een lieve, gemotiveerde en hardwerkende vrouw die wij hadden gekozen om reclame voor haar te maken. Zij heeft ons laten zien hoe het bedrijfsleven in elkaar zit. Het was een erg leerzame en leuke reis die we met Yvonne hebben gemaakt. Ik wens persoonlijk zelf Gemivaria veel sterkte tijdens deze verschrikkelijke Coronaperiode. 

Het Theewinkeltje
‘Ik heb zelf een hele positieve terugblik wat betreft dit project, ik vind zelf dat je toch het meeste leert in de praktijk.’

‘Het Theewinkeltje staat bekent om de heerlijke thee natuurlijk en ook koffie en mooi servies. Als je het Theewinkeltje binnenloopt word je gelijk goed en leuk geholpen door de lieve medewerkers die alle tijd nemen om er voor de zorgen dat jij blij naar buiten loopt. Er wordt veel moeite gestoken in het mooi inpakken van de zakjes thee, wat er natuurlijk super leuk uitziet.’, aldus Nikki.

Wereldwijven
‘Wist je dat op de Voorstraat 178 al sinds 2011 een atelier is met de naam Wereldwijven ateliers? Hier komen 100 vrouwen bij elkaar om te borduren, te haken of te breien. Wat deze plek zo uniek maakt is dat de vrouwen oorspronkelijk uit wel 18 verschillende landen komen.’

Marouane en Artin: ‘Het atelier mét een winkel zit in een heel mooi klassiek gebouw. Wereldwijven ateliers is opgericht door Jolanda Branderhorst. Zij heeft deze sociale onderneming opgericht zodat vrouwen met afstand tot de maatschappij niet thuis hoeven te zitten. Ons doel was om Wereldwijven ateliers een grotere naam te geven. Onze ervaring met de vrouwen was niet te omschrijven in woorden. Ze hebben een passie en zijn vrolijk. Alles bij elkaar was het een nieuwe ervaring in een onbekende situatie, die wij een beetje spannend vonden. Maar achteraf is alles goed gegaan en zijn we blij dat wij dit mocht ervaren.’

Cinema The Movies
Ondernemer Geert: ‘Het enthousiasme in het begin om er iets van te gaan maken, heeft me echt positief verrast. De groep had gelijk ideeën en is gedreven aan het werk gegaan. Dat resulteerde in een toffe presentatie van The Movies op de infomarkt. En toen begon de tegenslag en helaas is die gebleven. Niettemin hebben we goed gebrainstormd over verdere deelopdrachten en daar zijn ook een paar mooie resultaten uit gekomen. Ik (en ik denk de groepsleden ook) heb(ben) daar met plezier aan gewerkt. In goede sfeer.’

De groep studenten heeft veel geleerd van dit project en de ondernemer: ‘De hoogtepunten van dit project waren het filmpje dat we hebben gemaakt en het opzetten van het infocentrum. En, we hebben ook nog eens de krant gehaald!’

Bibliss
‘Bibliss is een damesmode winkel die gevestigd is in Dordrecht. Hun assortiment is vrij uniek vergeleken bij de meeste kledingwinkels. Bibliss heeft een gat in de markt gevonden door zich te richten op een specifieke doelgroep.’

Joeri: ‘Voor mij was het brainstormen van nieuwe ideeën een erg leerzaam moment, dit omdat ik hierbij heel objectief heb leren kijken naar het product wat er aangeboden wordt en hoe ik hiermee een zo aantrekkelijk mogelijk beeld hiervan creëer voor de klant.

Kenan: ‘We hebben onder andere advertenties op marktplaats gezet, om zo hun online verkoop een boost te geven.’

 

Om deze video te bekijken dien je de cookies te accepteren en de pagina te refreshen.