Stageopdracht: machine LARS

Van doorgeknipte draden naar een werkende machine

Vier studenten Technicus Engineering hebben tijdens hun 20 weken durende stage in de Duurzaamheidsfabriek met elkaar machine Liquid Automation Robot System (LARS) opnieuw opgebouwd en geprobeerd de machine weer te laten werken. Gaat het lukken om de machine een lekkere milkshake te laten mixen?

Machine LARS
Het Da Vinci College ontving van het bedrijf Huntsman uit de Botlek deze machine. Hij werkte niet naar behoren en Hunsman kon er niks meer mee. Deze grote machine van maar liefst 7 bij 4 meter werd de Duurzaamheidsfabriek op het Leerpark binnen getakeld en moest compleet worden opgebouwd. Hij moest opnieuw worden aangesloten en geprogrammeerd.

Machine LARS moet chemische spullen mixen met andere vloeistoffen en waardes kunnen uitlezen. Hij bestaat uit een robotarm, rijdende robot, een weegschaal, lopende band en een veiligheidssysteem.

Aan de slag
Martijn Tapper, student Technicus Engineer: ‘We zijn begonnen met het opbouwen van de machine. Alle onderdelen monteren en de hele opstelling aan elkaar vastmaken. We zijn op de tekeningen gaan kijken of de bedrading klopte. Het bleek al snel dat dat niet het geval was en de tekeningen konden we helaas niet gebruiken. We stonden voor een grote uitdaging en wisten niet goed hoe we nu verder moesten.’

Meerdere docenten werden erbij geroepen om te helpen. Ook het bedrijf eReM uit Zwijndrecht sloot met een engineer aan om de studenten te helpen met het aanbrengen van structuur. Martin Koorevaar, docent Technicus Engineering en stagebegeleider: ‘eReM wil ons graag helpen met LARS en om zodoende studenten te enthousiasmeren voor het vak van Industriële Automatisering.’

Tim Westerduin, student Technicus Engineer. ‘We zijn heel lang bezig geweest met de bedrading. Kabels die waren doorgeknipt hebben we opnieuw aangelegd. Toen we dachten dat de aansluitingen klopte, hebben we stroom op de machine gezet. En toen… Viel voor een deel de Duurzaamheidsfabriek uit. Het netwerk kon de piekspanning van LARS niet aan.’

‘We gingen weer verder met testen. Het was belangrijk dat we als groep studenten samenwerkten, zo kwamen we steeds met nieuwe inzichten. Het is ons nog niet gelukt om hem werkend te krijgen. Ik zou het wel leuk vinden om tijdens mijn opleiding nog een keer met deze machine te werken. Zeker als hij uiteindelijk ook echt werkt. ’, aldus Martijn.  

Martin: ‘Die milkshake hebben we nog niet kunnen proeven. Het vraagt doorzettingsvermogen van de studenten, blijven zoeken totdat je de oplossing of de storing gevonden hebt. Net als in de praktijk dus. De volgende groep studenten staat alweer klaar om verder te gaan met dit project. We willen in de toekomst graag praktijkopdrachten uitvoeren op deze machine. Dan kun je denken aan de mixer aansturen, robot laten werken en andere onderdelen besturen. Voor studenten zijn dat realistische opdrachten. De kennis die ze opdoen in de lessen kunnen ze in de praktijk brengen op deze echte machine.’


Er is nog steeds een groot tekort aan stageplekken voor mbo studenten. Docenten op het Da Vinci College zoeken samen met studenten en bedrijven naar alternatieve (afstudeer) stageopdrachten. Machine LARS is daar een mooi voorbeeld van. Studenten van de opleiding Technicus Engineering (Smart Technology, Werktuigbouwkunde, Elektrotechniek) werken als (stage) opdracht aan deze machine.