Reach-out project

Op het moment dat een studieloopbaanbegeleider en / of docent merkt dat een student steeds minder aanwezig is in de les wordt hier direct aandacht aan besteed. Dit is ook een vast gespreksonderwerp in het regulier overleg van de docenten.

De studieloopbaanbegeleider gaat actief contact zoeken met de student. Via MS Teams, via telefoon en wanneer nodig langs op het huisadres of bij het stage- of leerbedrijf. Alles om te zorgen dat met de student gesproken kan worden over wat hij of zij nodig heeft.

‘Een student nodigen we uit voor een gesprek wanneer we merken dat de student minder of niet aanwezig is. Wanneer de student twee keer niet komt bij zo’n gesprek dat gaan we thuis langs. Wanneer we de student niet thuis is laten we een brief voor hem of haar achter. En gaan we bij geen reactie, wederom thuis langs. Tot nu toe hebben wij op deze manier met alle studenten weer contact gekregen en hebben zij hun opleiding weer vervolgd. Als we dit niet hadden gedaan dan waren zij gestopt met de opleiding’ licht Naoual Tajiou toe, Coördinator opleidingen Junior Business Support niveau 2.

Met deze studenten wordt vervolgens een plan van aanpak vastgesteld, waarbij docenten en zorgbegeleiders – wanneer nodig – worden betrokken. Ook worden deze studenten intensiever begeleid door ze een fysieke werkplek aan te bieden op een van de schoollocaties.

‘Een goed gesprek om je hart te luchten, samen vooruit te kijken, te motiveren, vinger aan de pols te houden. Dit kunnen heftige gesprekken zijn. En nodig’. Geeft Deborah van Oeveren aan, domeinleider installatietechniek, elektrotechniek & mobiliteitsacademy.